جوان ایرانشهر

وبلاگ مرجع شهرستان ایرانشهر

جوان ایرانشهر

وبلاگ مرجع شهرستان ایرانشهر

جوان ایرانشهر

برنامه ریزی برای کودکان در شب های قدر

شنبه, ۵ تیر ۱۳۹۵، ۰۷:۱۶ ق.ظ


بعضی از مساجد و کانون‌های مذهبی برای آسایش والدین در مراسم شب‌های قدر سال‌های پیش مکان‌هایی را به کودکان خردسال اختصاص دادند؛ مانند ایستگاه های شادی یا مهدهای قرآن. از نمونه‌های موفق این مساجد...
 مسجد فقیه سبزواری واقع در منطقه کوی طلاب مشهد است که در مراسم شب‌های قدر سال گذشته به مسئله حضور کودکان توجه کرده بود. به همین علت مصاحبه‌ای با یکی از فعالان فرهنگی این مسجد انجام دادیم. جانشین مجموعه فرهنگی مسجد فقیه سبزواری درباره برنامه های فرهنگی مسجد برای حضور کودکان در مراسم شب‌های قدر می گوید: «سال گذشته در شب‌های قدر اتاقی را در طبقه پایین مسجد برای حضور کودکان به عنوان مهد قرآن اختصاص دادیم و کودکان بین 5 تا 12 سال را پذیرش کردیم. دو مربی متخصص هم از بیرون مجموعه فرهنگی مسجد دعوت کردیم. در واقع قصد ما از این کار این بود که حضور کودکان با قصد صرف سرگرمی نباشد بلکه کاری با محتوا باشد و مربی بتواند با بچه ها ارتباط داشته باشد.»
علی سجادی منش افزود: «والدین پس از امضا کردن برگه ای، کودک خود را به این مهد قرآن می‌سپردند تا در هنگام خواندن دعای جوشن کبیر و سخنرانی که برای بچه ها سنگین است، بچه ها خسته و دلزده نشوند. با این وجود هنگام قرآن به سر کردن، کودکان توسط والدین به مراسم اصلی برده می شدند تا با بخشی از مراسم احیای شب‌های قدر آشنا شوند.»
وی درباره میزان علاقه بچه ها به این کار گفت: «بچه ها بعد از اولین شب حضور در این مهد خیلی به آن راغب شده بودند به طوری که والدین آن ها می گفتند که فرزندانشان برای حضور دوباره، آن‌ها را تحت فشار قرار داده‌اند.»
وی در ادامه به برگزاری چنین برنامه‌ای در حرم مطهر اشاره کرد و گفت: «خانواده ها اظهار می کردند که اگر در حرم مطهر رضوی نیز چنین جایی فراهم شود  برای آ نها خیلی مناسب است. این در حالی است که حرم نیز چنین برنامه هایی دارد و خیلی از خانواده ها از چنین برنامه هایی اطلاع ندارند.»
سجادی منش درباره چگونگی شکل گیری این ایده نیز گفت: «ایده اولیه این کار در اتاق فکر مسجد زده شد ولی قبلاً در مسجد جمکران و حرم مطهر رضوی نیز انجام شده بود و ما این کار را در سطح پایین‌تر اجرا کردیم. در اجرای این کار نیز مجموعه فرهنگی مسجد نقش داشت.»
وی درباره برنامه های مهد قرآن نیز گفت: «مربیان با بچه ها قرآن، نقاشی و شعر کار می کردند و در ادامه مسابقاتی هم برگزار می کردند. نکته ای که به آن ها گفته بودیم این بود که کار محتوا هم داشته باشد و صرف فقط سرگرمی نباشد. مربیان هم گفته بودند ما برای بچه ها مسابقه نقاشی برگزار می کنیم. نقاشی هم با موضوعات قرآنی و دینی بود. مثلا درباره حضرت علی (ع) مسابقه گذاشته بودند و برای سنین پایین نیز مسابقات رنگ آمیزی مثل طرح های قرآنی گذاشته بودند. در آخر نیز توضیح می‌دادند که مثلا داستان قرآنی این نقاشی چیست؟ یک سری جایزه هم برای آن هایی که منظم تر بودند و بهتر مشارکت داشتند، در حد وسع و توانمان دادیم.»
جانشین مجموعه فرهنگی مسجد فقیه سبزواری در پایان پیشنهادهایی هم داشت. او گفت: «پیشنهادم این است که در برنامه هایی که برگزار می کنیم به ویژه در ماه رمضان که خانواده ها درگیر مراسم هستند، حتما سنین پایین را در نظر داشته باشیم. مخصوصا خیلی جاها مشاهده کرده‌ام به قسمت خانم‌ها به عنوان مادر خانواده ها، اصلاً توجهی نمی شود و بیشتر برنامه ها مختص آقایان است.»

  • sanaz safaei

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی