جوان ایرانشهر

وبلاگ مرجع شهرستان ایرانشهر

جوان ایرانشهر

وبلاگ مرجع شهرستان ایرانشهر

جوان ایرانشهر

با بی آبی چه کنیم؟؟

جمعه, ۱۲ آذر ۱۳۹۵، ۰۸:۱۵ ق.ظ

به گزارش وبلاگ مرجع ایرانشهر؛ میزان بارندگی در کل کشور از ابتدای مهرماه تا کنون با کاهش شدید 59 درصدی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته و کاهش 36 درصدی  نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت مواجه شده این در حالی است که در برخی مناطق کشور در این مدت حتی یک میلیمتر بارش هم گزارش نشده است.

بر این اساس بنا بر گفته چیت چیان وزیر نیرو زنگ خطر بحران آب در کشور به صدا درآمده و باید فکر جدی در خصوص مقابله با کم آبی و ارائه راهکارهای مدیریتی مناسب شود.

وزیر نیرو در خصوص بحران های پیش روی این حوزه اظهار داشت: آب و محدودیت منابع آن همواره از مسائل جدی کشور بوده است بطوریکه این بحران در برخی موارد سبب نابودی شهرها و آبادی های مختلف شده است.

وی تصریح کرد: تا امروز تمام دوره های مدیریتی اعم از مدیریت عرضه، تقاضا، تخصیص منابع آبی و ... صورت گرفته است اما کماکان در حوزه آب مشکلاتی وجود دارد که تعارضاتی را در فضای سیاسی و اجتماعی و حتی امنیتی کشور ایجاد کرده است بر همین اساس برای رفع آن باید قوانین جدیدی در حوزه حقوق آب تدوین شود.

بر اساس این گزارش جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در خصوص این چالش اظهار داشت:کمبود منابع آبی آینده ایران را تهدید می کند و شورای عالی آب در سال های اخیر جلسات متعددی برای حل این مسأله برگزار کرده است، که باید گفت حل این مسأله در گرو یک اجماع ملی است و تنها یک سازمان یا قوا نمی تواند این مسأله را به تنهایی به اتمام برساند .

وی اضافه کرد:  آب و محیط زیست هم در برنامه ششم و هم در بودجه سال آینده موضوع اصلی کشور است، و هیچ کس نباید از موضوع آب به عنوان یک امر سیاسی و جناحی بهره‌برداری کند چرا که این مسأله یک مسئله ملی بوده و با امنیت ملی کشور در ارتباط است و این موضوع باید جزو خط قرمزها قرار گیرد.

بر پایه این گزارش مرتضی افتخاری رئیس موسسه تحقیقات آب در خصوص وضعیت کلی منابع آبی کشور اظهار داشت: وضعیت آب در اکثر استان های کشور شرایط بحرانی را سپری می کند به‌طوری که بارش های فعلی و حتی بارش ها در سطح بالاتر نمی تواند کسری منابع زیرزمینی آب کشور را جبران کند.

وی با اشاره به راهکارهای موجود برای افزایش منابع آبی و حل بحران آب اظهار داشت:استفاده از آبهای ژرف و بهرمندی از منابع آبی جوی دو راهکار در جهت افزایش این منابع  است.

رئیس موسسه تحقیقات آب بیان کرد: علاوه بر استفاده از شیوه های افزایش منابع آب، نحوه مصرف توسط مشترکین خانگی، صنعتی و کشاورزی باید مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد و درصورتی که منابع آبی کشور افزوده شود و نحوه مصرف آب تغییری نکند، نمی توانیم از بحران آب عبور کنیم.

افتخاری در خصوص امکان باروری ابرها در سال آبی جاری اظهار داشت: در سال آبی 95_96 دور جدید باروری ابرها از آبان ماه آغاز شده و تا کنون حدود 30 ساعت پرواز عملیاتی برای این امر صورت گرفته است.

رئیس موسسه تحقیقات آب ادامه داد: دولت به بخش باروری ابرها و استفاده از منابع آبی حاصل از آن توجه لازم ندارد به‌طوری که در سال گذشته تنها یک میلیارد و 200 میلیون تومان تخصیص اعتبار برای پرداخت حقوق پرسنل انجام شده است بر همین اساس این پروژه درسال گذشته متوقف شد و این در حالی است که بهای تمام شده هر متر مکعب آب استحصال شده از جو تنها 45 تومان است.

افتخاری در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه تا کنون چه میزان از باروری ابرها آب استحصال شده است، گفت: به سبب کمبود تجهیزات و نبود منابع مالی کافی امکان ارزیابی لحظه ای از تأثیرات پروژه در حال انجام موجود نیست و ارزیابی این امر به دانشگاه تهران سپرده شده است و طبق بررسی های انجام شده باروری ابرها بین 9 تا 40 درصد افزایش بارش را در منطقه فعالیت به همراه خواهد داشت.

وی  اظهار داشت: عملیات باروری ابرها در 7 استان آذربایجان شرقی، غربی، یزد، اصفهان، فارس، چهارمحال بختیاری و شمال شرقی خوزستان با 30 ساعت پرواز عملیاتی و شلیک هزار کپسول بارور سازی انجام شده است.

بر اساس این گزارش بنابر اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران  ارتفاع ریزش‌های جوی از ابتدای مهرماه جاری تا دیروز (شنبه 27 آذرماه جاری) به 35 میلی‌متر رسید.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت با 55 میلی‌متر بارش، 36 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته با 86 میلی‌متر بارش، 59 درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: بیشترین بارش در 6 حوضه آبریز اصلی کشور مربوط به حوضه آبریز دریای خزر با 121 میلی‌متر بارش بوده که در مقایسه با سال آبی گذشته 37 درصد و در مقایسه با متوسط 48 ساله، 5 درصد کاهش داشته است.

بنابر این گزارش، کمترین بارش نیز در حوضه‌های شش گانه اصلی کشور مربوط به حوضه آبریز مرزی شرق با یک میلیمتر بارش است که در مقایسه با سال آبی گذشته 95 درصد و متوسط بلندمدت، 93 درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، بیشترین میزان بارش‌ها در ایستگاه دینار سرا در استان مازندران با 740 میلیمتر و کمترین میزان بارش‌ها در ایستگاه‌های چابهار در سیستان و بلوچستان، جنت آباد جنگل در خراسان رضوی، خونیک علیا در خراسان جنوبی با صفر میلیمتر به ثبت رسیده است./باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/
  • sanaz safaei

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی